RTX Nedir? Ne işe yarar?

RTX Teknolojisi Nedir, Ne işe yarar?

RTX’in açılımı Ray Tracing (Işın İzleme veya Işın Takibi) anlamına gelir. E peki “X” nerede mi diyorsunuz? Nvidia kendi teknolojisine RTX diyor, sonuna “x” ekleyerek isim koymuş. AMD ise sadece Ray Tracing de diyebilir veya farklı bir isim de koyabilir. Siz yeter ki temelde hepsinin aynı şey olduğunu bilin. Nvidia ekstra olarak Ray Tracing ile birlikte kendi geliştirdiği yapay zekayı kullanarak daha iyi bir görüntü sunuyor. Şimdi bırakalım bu teknik detayları ve Ray Tracing’i anlatmaya başlayalım.

RTX, eskiden de kullanılan bir teknolojiydi:

Şimdi güzel bir ters köşeyle başlayalım mı? Ray Tracing aslında yeni bir teknoloji değil, zaten 2006’dan beri çok sık görüyorsunuz. “Nasıl yani?” dediğinizi duyar gibiyim. Hemen bir görselle size açıklayalım:

Arabalar filminde Ray Tracing sistemi

“Cars ne alaka?” demeyin. Animasyon severler olarak bizim için çok ayrı bir yeri vardır fakat sadece bizim için değil, Pixar için de çok ayrı bir yeri varmış. Nasıl yani, sevgiyle mi yapmışlar, anne eli değmiş gibi mi? Hayır, şu arabaların üstündeki ışıkları ve yansımaları görüyor musunuz? Pixar, Cars 1 ile birlikte bütün animasyonlarını Ray Tracing ile yapmaya başlamış. 2006’dan bu yana bütün animasyonlarında bu teknolojiyi kullanmışlar.

Madem bu kadar eski bir teknoloji, o zaman neden oyunlara daha yeni yeni geliyor? Cevap çok basit, ekran kartları Ray Tracing için çok güçsüzdü de ondan. Ne demek istediğimizi şimdi daha iyi anlayacaksınız. Önce Render ne demek, bilmeyenler için onu açıklayarak başlayalım.

Render nedir? Video oyunlarında nasıl kullanılır?

Render, çizilmiş veya düzenlenmiş olan ham modeli bir program aracılığıyla işleyip resim veya video haline çevirmektir. Pixar, animasyonları yaparken önceden saatlerce render alarak bize gösteriyor. Zaten bu sayede oyunlardan çok daha kaliteli bir görsellik elde edebiliyorlar. Oyunlar ise anlık olarak render ettiği için bize kaliteli görsellik sunmakta zorlanıyorlar. Çünkü render etmesi için verdiğimiz süre sadece birkaç saniye. Ee, ekran kartları da köle değil ya, nasıl yetiştirsin? Peki şu an nasıl yetiştiriyor? 1080P, 2K, 4K, Ultra grafik derken ekran kartları çok fazla güçlendi. Bu ekstra gücü neye kullanalım derken Ray Tracing akıllara geldi. Şimdi bu uzun girişin ardından Ray Tracing’in ne olduğuna ve ne işe yaradığına bir bakalım.

GTA'da ışıklandırma

Oyunlarda çok kısıtlı gerçek ışık kaynakları vardır. Ne demek yani? Örnek olarak güneş diyebilirim. Güneş hem hareket halinde olduğu için, hem de biz araba sürerken, yolda yürürken anlık olarak gölgemizi göstermek zorunda olduğu için oyunlara mecburen koyuyorlar. Güneşin açısına göre gölgemizin uzunluğu, genişliği, koyuluğu değişiyor. Peki gerçek olmayan ışık ne? Oyunları yaparken geliştiriciler aslında çok sık görsel hilelere başvuruyor. Mesela evin içine giriyorsunuz, lamba var ve ateş etseniz de kırılmıyor. Çünkü evin içindeki gölgeler aslında texture (doku) olarak hazır yapıştırılmış oluyor. Böyle resim gibi düşünün, üstüne gölgeler de çizilmiş, evin içine onu yapıştırıyorlar. Böylece evin içine girdiğinizde ekran kartınız gölgeleri hesaplamak zorunda kalmıyor çünkü hesaplayacak gölge yok da ondan. Evin içinde eşyaların yeri ve ışığın konumu sabit olduğu için, gölgeleri önceden render alıp yapıştırıyorlar. Ve eğer siz lambaya ateş ettiğinizde lamba kırıldığı halde evdeki gölgelerin değişmediğini görürseniz ne olur?  Gözünüzdeki tüm illüzyon yok olur. Oyundaki gerçeklik algınız kırılır. Ve bu kadar gerçekçi grafik vermek için çabalayan oyunların çabaları boşa gitmiş olur. Başka örneklerle de anlatmaya çalışalım:

Marvel’s Spider-man PS4 oyununa bir bakalım. Bu kadar güzel grafikleri olmasına rağmen aynı zamanda çok akıcı bir oynanışa sahip, öyle değil mi? Peki 6 yıllık bir cihazda bunu yapmayı nasıl başarıyorlar? Aslında cevap yukarıdaki resimde çok rahat bir şekilde gözüküyor. Camdaki yansımaların çok alakasız olduğunu fark ettiniz mi? Tabii ki alakasız olacaktı. Oyunun tüm haritası gökdelenlerle dolu, tüm gökdelenlerin anlık olarak yansımalarının hesaplanması mümkün değildi. PS4’te öyle bir güç yok. “O zaman bu yansımalar ne?” derseniz… Oyunun içinden fotoğraflar çekip binalara yapıştırmışlar. Bazı yansımalar azcık benzese de bazı yansımalar çok alakasız oluyor. Peki mahallemizin dostu Örümcek Adam, gökdelenlerin arasında sallanırken kendisinin yansımalarını göremiyor mu? Eğer camlara iyice yaklaşırsanız, sadece o zamanlarda azcık gözüküyor. Bunun sebebi de ağ atarak gezerken aynı anda 6-7 tane belki de daha fazla gökdelenin size bakıyor olması. Hepsinde ayrı ayrı yansımaların hesaplanması çok yorucu olurdu. Bütün render gücünü yansımalara vermek zorunda kalırlardı. Hatta Spider-man’de ağ atma hızımız bile render ile doğru orantılı. Ağ atarken çıkabileceğimiz maksimum hız, PS4 cihazının haritayı render etme hızı ile aynı. Peki Spider-man’de RTX olsa ne olurdu? Her gökdelenin anlık yansıması hesaplanırdı, çok daha iyi bir ışıklandırması olacağı için grafikler de bir hayli güzelleşirdi. Neyse bu kadar Spider-man yeter, asıl konumuza geri dönebiliriz artık.

Minecraft RTX Açık/Kapalı Farkı

RTX Ne işe yarıyor? Bize ne vaat ediyor?

Nvidia diyor ki artık görsel hilelerle sahte gölgeler, sahte ışıklar yapmamıza gerek yok. Gerçek hayattaki gibi yansımalar, ışıklandırmalar ve gölgeler elde edebiliriz, diyor. Bunu şu yüzden diyebiliyorlar: “Ray Tracing” yani ışın izleme yapabildikleri için, mesela güneşten çıkan ışığın tüm yansımalarının ışınlarını takip edebiliyorlar. Bu sayede grafiklerde çok olağanüstü bir gerçekçilik yakalıyorlar. Bir örnek verelim. Mesela bir oyunda mavi bir tişört giydiniz. Güneşin ışığı üzerinizdeki mavi tişörte vuruyor ya, işte o güneşin ışınları mavi tişörtten sekip yandaki cama da azcık olsa da vuruyor. Cama baktığınızda bunu görebileceksiniz artık. Suların yansımaları anlık olarak gözükecek, yağmurdan oluşan minik sulardan anlık gerçek yansımalar elde edebileceğiz. Çok güzel şeyler bizi bekliyor. Şimdi size çok uçuk bir örnek vereceğiz. RTX ile neler yapılabilir, bir bakalım.

Oyunlarda RTX Aktifken:

Bu görsel Battlefield 5 oyunundan. Karakterimizin önünde araba patlıyor. Arabadan çıkan ateş efektleri ve gökyüzü gözümüzden yansıyor. Yani anlık olarak sürekli gözümüzdeki yansımalar hesaplanabiliyor. Tabii ki de 32vs32 online bir oyunda kimse gözümüzdeki yansımaya bakmıyor. Nerede düşman görürsek öldürmeye çalışıyoruz. Zaten RTX gibi bir teknolojinin tek kişilik oyunlarda çok daha başarılı olacağını düşünüyoruz. Çünkü tek kişilik oyunlarda istediğimiz kadar inceleyebilir, daha tatmin edici bir şekilde deneyim edebiliriz.

RTX Destekli Oyunlar Listesi:

  • Atomic Heart
  • Battlefield V
  • Call of Duty: Modern Warfare (2019)
  • Control
  • Cyberpunk 2077
  • DOOM Eternal
  • Dying Light 2
  • Enlisted
  • Justice
  • JX3
  • MechWarrior 5: Mercenaries
  • Metro Exodus
  • Minecraft
  • ProjectDH
  • Quake II
  • Shadow of the Tomb Raider
  • SYNCED: Off-Planet
  • Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
  • Watch Dogs Legion
  • Wolfenstein: Youngblood

Cyberpunk 2077‘den bir RTX örneği vermek istedik. Şu yerdeki yansımalara dikkat etmenizi tavsiye ediyoruz:

Cyberpunp 2077 Ray Tracing görüntüsü

902 kelime RTX anlattın, o kadar övdün ve sadece 20 oyunda mı var? “Ve bu oyunların yarısı daha çıkmadı zaten” demeyin. Şu an az kullanılan bir teknoloji gibi gözükebilir, fakat durum bundan çok farklı. Çünkü yeni çıkacak 2 konsol da Ray Tracing destekli çıkacaklarını duyurdu. Evet yanlış duymadınız; hem Playstation 5, hem de Xbox Scarlett Ray Tracing destekli geliyor. Bu teknolojinin konsollarda olması, gelecekte çıkacak neredeyse bütün oyunlarda olacak olduğu anlamına geliyor. Bu teknoloji bu kadar yaygınlaşınca, ister istemez herkesin evine girmiş olacak. Fakat çok büyük bir sorun var. Hem 4K-60 fps, hem de Ray Tracing destekli konsolu nasıl yapacaklar çok merak ediyoruz. 400 dolara bu kadar güçlü bir sistem kuramazlar. RTX 2080 kartları bile zar zor yetişiyor. Elbette konsol oyunlarını çok fazla optimize ediyorlar da yine de imkansız gibi geliyor. Neyse artık konsollar çıkınca nasıl yaptıklarını anlarız.

Son olarak Ray Tracing’in farkını daha iyi anlayabilmeniz için Minecraft’ın RTX videosunu izlemeniz lazım. Minecraft’ta RTX, oyunu çok fazla etkiliyor. Sanki başka bir oyuna dönüşüyor. Minecraft’ta ışıklandırma neredeyse hiç olmadığı için RTX olunca oyun grafik olarak seviye atlıyor. O videoyu da sizlerle paylaşalım:

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu girin.
Adınızı girin